Feminist? Javisst!

Hear me out

Publicerad 2013-01-05 22:59:00 i Anka

 
När jag diskuterar feminism med grabbar händer det väldigt ofta att man menar att killar minsann också har det jobbigt och att det finns orättvisor kopplat till att bära snopp och ja? Ja! Det är väl klart! MEN det är väl inte det vi samtalar om just nu? Nu handlar det om kvinnofrågor. Jag tar ofta upp och vill analysera det här med att kvinnor exempelvis inte kan balla ur (typ göra bort sig, bli skit arg, hjula runt på fester, supa sig redlösa och exponera könet eller sitta och skita och lägga upp det på typ instagram och alla ba "hahahahahah sjuk du e freddan" för att man som tjej inte sysslar med sådant *fnys*) eller knulla runt fullt så mycket som män, så kontras det med att "men vi då... vi blir ju kallad bög för att vi visar känslor" och så vidare... man kommer liksom ifrån ämnet och istället hamnar man i nån diffus diskussion med alla möjliga orättvisor där man egentligen inte kommer någon vart. Gott folk! det ena uteslutar ju inte det andra. Jag förnekar ju inte att killar har det sämst på visa punkter bara för att jag konstaterar att kvinnor har det sämst på andra punkter.
Och min tes är att kvinnor har betydligt fler orättvisor, faktiskt (där är det säkert många "jämnställtister" som motsätter sig) därför tar jag också upp dem. Därför är jag feminist.

Men absolut killar! Ni blir ju också påverkade (hjärntvättade) av könsnormer som talar om på vad sätt man ska vara och bete sig beroende på vilket kön man bär, liksom vi tjejer! I hear you! Men lyssna gärna på vad jag har att säga och begrunda över det, istället för att sätta in en motstöt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela