Feminist? Javisst!

suck

Publicerad 2013-03-31 21:58:12 i Anka

Är så fascinerad över hur människor envisas med att hänvisa till biologiska faktorer i diskussioner om genus och jämställdhet. Man liksom VÄGRAR att  istället tänka att det kanske inte alls är biologi som ligger till grund för exempelvis löneskillnaden. Man frågar typ, vad tror du? varför tror du att kvinnor än idag, i ett samhälle du kallar jämställt, tjänar mindre än män? Och får väldigt ofta det diffusa svaret att det skulle ha med biologin att göra. Jaaa ja, alltså du menar att män har ett visst signalämne  som automatiskt klirrar in några tusenlappar mer i månaden? men dåååå förstår jag......problem solved! Det går  inte att hjälpas. Så hela jämställdhetsarbetet, jämställdhetstänket, feminism, genusmedvetenheten är förgäves.
 
Varför är det ett jävla maratonlopp i ösregn och motvind att tänka att anledningen till att män dominerar i politiken, sitter på chefspositioner osv, handlar om sociala konstruktioner och könsrollsuppfostran. Flickor och pojkar fostras olika, de uppmuntras olika och bemöts olika. Då är det inte konstigt att vi senare får olika förutsättningar.
 
Man snackar också om att det bara krävs från kvinnorna att ta lite mer plats. Ta för sig. Det ligger på oss kvinnor för vi har ju gjort det medvetna valet att vara passiva...... Man uppmanar kvinnan att ta plats, och när hon väl gör det händer det mest fantastiska. Hon blir nedtystad. Läs boken eller se filmen tusen gånger starkare så kommer ni förstå mig bättre.
Jag har tagit för mig i hela mitt liv. Det är jag, det är min personlighet. Så jag har inte kunnat göra så mycket åt det faktum att jag syns, jag hörs, jag har åsikter. Och jääääävlar vad mycket skit jag har fått ta. Jag är ett praktexempel. Har alltid känt mig annorlunda och fel. Men det ska inte vara fel för någon att vara sig själv som i mitt fall, eller att göra det medvetna valet att ta plats. Borde vara en rättighet för alla, oavsätt kön.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela