Feminist? Javisst!

meep meep

Publicerad 2013-03-14 12:29:00 i Anka

(Gör ett halvhjärtat försök till ett inlägg. Så förbannat trött och dessutom hungrig.)

Att tycka och hävda att du vill ha ett mer jämställt samhälle, att kvinnor och män ska ha lika rättigheter och förutsättningar, räcker inte. Du måste också göra något, agera, bli aktiv. Och om du inte vet vart du ska börja - börja med dig själv. Hur präglad är jag av heteronormativiteten (slå upp)? Hur ser jag på manligt, respektive kvinnligt? Vilka könsroller representeras i samhället och vad har de för konsekvens och betydelse för jämställdheten idag? Hur stor relevans har egentligen biologiska faktorer för genus? osv.
 
Det är inte enkelt att helt plötsligt kritiskt granska sig själv och samhället man lever i. Det är en jävla utmaning och påfrestning, men krävs för att något ska hända. Om du uppriktigt sagt vill ha en förändring och inte mest bara säger det för att vara precis lika PK som alla andra, krävs en insats! Dåligt exempel, men Inte fan blir en delikat jävla skagensmörgås till om jag bara föreställer mig den. Jag själv måste ta mig till affären, handla bröd, smör, sallad och skagenröra, för att sedan ta mig hem och slutligen göra mackjäveln. Att analysera och reflektera över dig själv, dina tankar och dina val samt samhället i stort, är en bra början - typ vägen till affären.
 
 

Kommentarer

Postat av: Pia

Publicerad 2013-03-27 01:45:10

Har du FB kvinna???

Postat av: Anka

Publicerad 2013-03-31 21:05:59

Nej min kära pitty :/ den tog jag bort för cirkus smirkus åtta månader sen. Puss på pannan

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela